Odlomek iz knjige Julius Evola-Revolt Against The Modern
World
V primitivnem krščanstvu najdemo
kompleksne in raznovrstne elemente, ki jih po eni strani ne smemo spregledati,
po drugi strani pa prav tako ne smemo omalovaževati obstoječih nasprotij med
dominantnimi silami in patosom teh elementov in prvotnim rimskim duhom.
Trenutno se ne želim osredotočati na tradicionalne elemente, ki jih najdemo v
teh ali onih zgodovinskih civilizacijah, temveč nameravam oceniti v kakšnem
delovanju in v skladu s kakšnim duhom so tokovi zgodovine delovali v celoti.
Torej nam prisotnost nekaterih tradicionalnih elementov v krščanstvu,
natančneje v katolištvu, ne bi smela preprečiti, da prepoznamo subverziven
karakter teh dveh tokov.
Dvoumno duhovnost, ki je povezana z
judaizmom, iz katerega je nastalo krščanstvo, ter z aziatskimi kulti
dekadence, ki so pospešili ekspanzijo nove vere onkraj njenega rojstnega kraja,
že poznamo.
Neposreden predhodnik krščanstva ni
bil tradicionalni judaizem, temveč doktrina hebrejskih prerokov in drugi
podobni tokovi, v katerih so prevladovale predstave o grehu in pokori; iz teh se je rodila skrajna oblika duhovnosti; tip bojevniškega mesije, ki naj bi
utelešal Gospoda nad vojskami, pa je bil nadomeščen z mesijo, kot je »sin
človeka«, ki je preganjan ter mu je usojeno da postane žrtev, obenem pa
predstavlja upanje za vse prizadete in zavržene in je prav tako tudi objekt
zmedenega in zanesenega kulta. Dobro znano je dejstvo, da sta moč in
inspiracija mistične osebe Jezusa Kristusa prvotno izhajali iz okolja, prežetega
s tem mesijanskim patosom, ki je zaradi preroškega pridiganja in raznih
apokaliptičnih pričakovanj, sčasoma naraščal. Primitivno krščanstvo je s tem,
da je imelo Jezusa Kristusa za odrešenika, in s tem, ko se je odcepilo od
»postave«,torej od judovskega pravoverja, prevzelo več tem, sicer tipičnih za
semitsko dušo. To so bile teme, značilne za notranje razdvojen tip človeka, ki
so tvorile plodna tla za rast antitradicionalnega virusa, ki je bil predvsem s
takšnimi tradicijami, kot je bila rimska, v kontrastu. Skozi teologijo Pavla so
postali ti elementi univerzalni in aktivni in brez direktnega odnosa s svojimi judovskimi koreninami.
Tudi orfizem je na nekaterih
področjih starodavnega sveta pospešil sprejem krščanstva, ki pa je
predstavljalo, bolj kot iniciacijske doktrine misterijev, skrunitev, ki se je
pojavila vzporedno s prodorom mediteranskih kultov dekadence. Za te kulte je
bila značilna tako ideja o »odrešitvi«, ki pa je imela le religijski pomen,
kot tudi ideal religije, ki je odprt za vsakogar in je s tem tuj pomenu rase,
tradicije in kaste; z drugimi besedami, ideal, ki je pozdravljal vse, ki so
brez rase, tradicij ali kaste. V teh množicah je skladno z vzporednimi dejanji univerzalističnih kultov vzhodnih korenin začela rasti zmedena potreba dokler figura
ustanovitelja krščanstva ni postala nenadna kataklizma in kristalizacija te
nasičene duhovne »atmosfere«. Ko se je to enkrat zgodilo, ni šlo več le za stanje uma ali za vsesplošen
vpliv, temveč za jasno definirano silo, ki je nasprotovala svetu tradicije.
Zdi se, da je krščanstvo kot
doktrina, skrajna verzija dionizma. Ker se je izoblikovalo po modelu tipa
zlomljenega človeka, je krščanstvo privlačilo predvsem iracionalen del bitja,
ter je kot svoj temeljni instrument, namesto herojske, modre in iniciacijske
rasti duha izbralo vero, ki je elan nemirnosti in vznemirjene duše in ki jo na zbegan
način privlači nadnaravno. Primitivno krščanstvo je preko svojih sugestij
glede neizogibnega prihoda božjega kraljestva in preko svojih nazornih
prikazov večne odrešitve ali večnega prekletstva, poglobilo krizo takšnega
tipa človeka in utrdilo moč vere in je tako odprlo problematično pot
osvoboditve skozi zveličanje in odrešitev, ki ju najdemo v križanemu Kristusu.
Ne glede na to, da najdemo v simboliki Kristusa sledi mističnih vzorcev (
skozi nova namigovanja na orfizem in druge vzporedne tokove), je bil tipičen del nove
religije, uporaba takšnih vzorcev na podlagi, ki ni več temeljila na iniciaciji,
temveč na čustvih in na zbeganem misticizmu; torej lahko upravičeno trdimo, da
je s krščanstvom bog postal človeško bitje. V krščanstvu ne najdemo več čiste
religije »postave«, ki jo najdemo v tradicionalnem judaizmu, kot tudi ne
najdemo iniciacijskih misterijev, temveč le vmesno obliko, nadomestek za
slednje, ki pa je formuliran tako, da odgovarja zgoraj omenjenemu, zlomljenemu
tipu človeka; le ta se čuti olajšanega lastne zavrženosti, odrešenega skozi občutenje »božje milosti«,
navdihnjenega z novim upanjem, obenem pa čuti tudi, da je rešen tega sveta, telesa in smrti.*
Vse to pa je v temelju tuje tako rimskemu in klasičnemu kot tudi
celotnemu indo-evropskem duhu. Zgodovinsko gledano je vse do zdaj opisano oznanjalo prevlado
patosa nad etosom in prevlado tiste dvoumne, pomanjkljive soteriologije, ki
je bila vedno v nasprotju s plemenitim obnašanjem svetega rimskega patriciata in s strogim, natančnim stilom juristov, vodij in poganskih modrecev. Bog ni
več simboliziral bistva, ki ni podvrženo strastem in spremembam, bistva, ki med
seboj in med vsem, kar je le človeškega, ustvarja nepremostljivo razdaljo; prav
tako ta bog ni bil več bog patricijev, ki se ga priziva v pokončni drži, ter se
ga nosi na čelu legij, bog, ki se uteleša v zmagovalcu. Ta bog, ki so ga začeli
častiti, je bil oseba, ki je v svojem »pasijonu« prevzela in v ekskluzivni
maniri ( »Jaz sem pot, resnica in življenje.Nihče ne pride k Očetu kot po
meni.«, Janez 14:6-7) potrdila pelazgijsko-dionizijski motiv žrtvovanih bogov in bogov, ki umrejo, ter zopet vstanejo v senci Velikih mater. Podoben vpliv se
odraža tudi v mitu o deviškem rojstvu, saj nas ta spominja na boginje, ki se
prerojevajo brez partnerja ( kot Heziodova Gaja ); v tem pogledu sta kult
»božje matere« in kult »božanske device« odigrala bistveno vlogo v razvoju
krščanstva. Marija, »Mati Božja«, je v katolicizmu kraljica angelov in vseh
svetnikov, nanjo pa se prav tako gleda kot na krušno mati vsega človeštva, ter
kot na »kraljico sveta«, ki dodeljuje vse naklonjenosti in milosti. Ti izrazi
in imenovanja, ki so v primerjavi z učinkom, ki jo ima vloga Marije v evangelijih,
pretirani, odražajo lastnosti suverenih božanskih mater, ki jih najdemo na
južni polobli, v času pred prihodom Indoevropejcev. Čeprav je krščanstvo v osnovi bolj kot religija Očeta, religija Kristusa, prikazujejo opisi Jezusa kot
dojenčka kot tudi opisi telesa križanega Kristusa v objemu poveličane matere jasne podobnosti s predstavami vzhodnih mediteranskih kultov in tako poudarjajo
nasprotje, ki obstaja med njimi in med čistimi olimpijskimi božanstvi, ki
so osvobojena strasti in telurskih, materinskih elementov. Simbol, ki ga je sčasoma
začela prevzemati tudi Cerkev, je bil ravno simbol Matere ( Mati Cerkev). Moledujoča,
proseča duša, ki se zaveda svoje nevrednosti, grešnosti in nemoči pred križanim, je postala utelešenje iskrene, resnične religioznosti.** Sovraštvo zgodnjega krščanstva do vsake
oblike potentnega duha, ter stigmatizacija in označevanje vsega, kar spodbuja
obvladovanje človeškega stanja, za neumnost in napuh, torej za smrtni greh, jasno izraža njegovo nerazumevanje
»herojskega« simbola. Potencial, ki ga je bila nova vera sposobna tvoriti med
tistimi, ki so občutili živ misterij Kristusa, oziroma Odrešenika in so iz
nje črpali notranjo moč, potrebno za iskanje divjega mučeništva, ni preprečil
tega, da je začel prihod krščanstva predstavljati padec; za ta prihod je bila značilna posebna oblika
tiste duhovne pomehkuženosti, ki je bila tipična za ciklus lunarnega in
duhovniškega tipa.
Vloga južnih in nearijskih vplivov je
vidna tudi v krščanski morali. To, da sta bili ljubezen,ki je bila sprejeta
kot najvišji princip, in enakost vseh ljudi duhovno razglašeni v imenu boga namesto v imenu boginje, niti ni tako pomembno. Ta vera v človeško enakost
pripada, v svoji biti, splošnemu svetovnemu nazoru, katerega verzija je tudi
tisti »naravni zakon«, ki se je v času dekadence prikradel v rimsko pravo;
izvrševal je nalogo, ki je bila v nasprotju z idealom herojskega značaja, in z
vrednostjo, ki je bila dodeljena vsemu, kar si je lahko bit, ki se je
razlikovala s tem, da je dala sama sebi obliko, lastila zase v okvirju
hierarhične družbene ureditve. Tako je prišlo do tega, da je krščanski
egalitarizem, utemeljen na principih bratstva, ljubezni in skupnosti, postal
mistični in religijski temelj družbenega ideala, ki je bil močno v nasprotju s
čisto rimsko idejo. Namesto univerzalnosti, ki je lahko verodostojna le, ko
funkcionira kot hierarhičen vrh, ki ne odpravlja, temveč le predpostavlja in
potrjuje razlike med ljudmi, je nastal ideal kolektivnosti, potrjen v simbolu
mističnega Kristusovega telesa: ta ideal je, v nedozoreli obliki,
ustvaril nadaljnji nazadujoč in zapleten vpliv, ki ga katolicizem kljub svoji romanizaciji
ni mogel in tudi ni hotel popolnoma obvladati in premagati.
Nekateri ljudje poskušajo videti
vrednost krščanske doktrine v njeni ideji o nadnaravnem in v dualizmu, ki ga
zagovarja. Vendar pa tu najdemo tipičen primer različnih dejanj, ki izhajajo iz
istega principa, pač glede na funkcijo, ki jo le ta prevzema. Krščanski dualizem
izhaja v svoji biti iz dualizma, značilnega za semitski duh, saj je deloval v
popolnem nasprotju z duhom, po kateremu naj bi doktrina dveh narav tvorila
temelj vsakega dosežka tradicionalnega človeštva. Nepopustljiva opozicija
naravnih in nadnaravnih redov zgodnjega krščanstva je imela morda pragmatičen
razlog, ki ga je motivirala določena zgodovinska in eksistenčna situacija
danega človeškega tipa. Vendar pa se takšen dualizem razlikuje od tradicionalnega
dualizma v tem, da ni podrejen višjemu principu ali višji resnici in da
prevzema nase karakter, ki je absoluten in ontološki, ne relativen in
funkcionalen. Dva reda, naravni in nadnaravni, kot tudi distanca med njima sta
hipostazirala, kar je preprečilo vsak resničen in aktiven kontakt med njima.
Torej sta se v zvezi s človekom ( tudi tu je imela vpliv vzporedna judovska
tema), pojavili: (a) predstava o »bitju«, ki ga od boga, kot njegovega
stvarnika ločuje bistvena razdalja, in ki je zasebno, razločno bitje, in (b)
obup te razdalje, ki se pojavi z obujanjem in poudarjanjem »prvotnega greha«,
ideje ki ima prav tako judovske korenine.
Iz tega dualizma sta se porodila predvsem razumevanje vseh manifestacij duhovnega vpliva v pasivnih pojmih »milosti«,
»izbire« in »odrešitve, ter zavračanje ( včasih opremljeno z resničnim
sovraštvom) vseh človeških »herojskih«
zmožnosti ; ekvivalent tega zavračanja je bil sestavljen iz ponižnosti, iz
strahu pred Bogom, iz pokoravanja telesa, in molitve. Jezusova izjava, v evangeliju
po Mateju (11:12), glede nasilja, ki ga je pretrpelo nebeško kraljestvo in obujanje
davidovskega izreka: » Bogovi ste« ( Janez 10:34), pripadata elementom, ki niso
imeli praktično nobenega vpliva na zgodnje krščanstvo. Vendar pa je na splošno
razvidno, da se je v krščanstvu izvajalo izključno tisto, kar je bilo
univerzalizirano. Poveličevani so način, resnica in odnosi, ki se nanašajo le
na manjvreden tip človeka in na tiste nižje sloje družbe, za katere so bile
izmišljene zunanje, razumljive oblike tradicije; in ravno to je bil eden od
značilnih znakov atmosfere temne dobe, ali kali juge.
Kar je bilo do sedaj rečeno, zadeva
odnos človeka z božanskim. Druga posledica krščanskega dualizma je bila
sekularizacija narave. Krščansko »nadnaravno« je povzročilo, da so postali
naravni miti antike, za vselej, narobe razumljeni. Narava je nehala biti nekaj živega; tisto
magično, simbolično dojemanje narave, ki je oblikovalo temelje duhovniških
znanosti je bilo zavrženo in ožigosano kot »pogansko«. Po triumfu krščanstva so
te znanosti , z izjemo oslabljenih ostankov, ki so se ohranili v kasnejši
tradiciji katoliških obredov, prestale nenaden proces degeneracije. Dojemanje
narave se je spremenilo, le ta je postala nekaj tujega, celo diaboličnega To je
torej tvorilo osnovo za razvoj asketizma meniškega, ponižnega tipa, ki je bil
sovražen do sveta in življenja ( krščanski asketizem), ter popolnoma v
nasprotju s klasično in rimsko občutljivostjo.
Tretja posledica pa zadeva področje
politike. Principa, »Moje kraljestvo ni od tega sveta« (Janez,18:36) in »Dajte torej cesarju, kar je cesarjevega in
Bogu kar je Božjega« ( Matej, 22:21), sta predstavljala neposreden napad na koncept
tradicionalne suverenosti in tiste enotnosti dveh oblasti, ki sta bili uradno
uveljavljeni v Rimskem imperiju. Papež Gelazij I. je trdil, da za Kristusom, ne
more biti noben človek obenem duhovnik in kralj; enotnost med sacredotiuma in regnuma je, ko jo zagovarja
kralj, diabolična prevara in le ponaredek resničnega duhovniškega kraljevskega
dostojanstva in suverenosti, ki pripadata le Kristusu. Točno tu pa se je
kontrast med krščanskimi in rimskimi idejami sprevrgel v odprt spopad. V času
razvoja krščanstva je bil rimski panteon odprt do te mere, da bi se v njem med
drugimi kulti našel prostor tudi za kult krščanskega odrešenika kot poseben
kult, ki je izšel iz razkola v judaizmu. Kot sem že omenil, je bilo za
imperialističen univerzalizem tipično, da je izvrševal višjo združevalno, organizacijsko funkcijo
nad vsakim posebnim kultom, ki ga ni bilo potrebno zanikati ali pa mu
nasprotovati. Bilo pa je, kljub temu,
potrebno dejanje, ki je izražalo višjo posvetitev fidesa, skladno s principom »od zgoraj«, ki se je utelešal v
predstavniku imperija, in sicer v Gaju Avgustu Oktavijanu. Kristjani niso
hoteli izvršiti tega dejanja, ki je vsebovalo obred in žrtveno daritev pred
simbolom imperija, saj so trdili, da to ne bi bilo v skladu z njihovo vero; in
ravno to je bil razlog za takšen izbruh mučenikov, ki pa so ga imeli rimski
magistrati verjetno za popolno neumnost.
Na ta način se je nova vera sama
uveljavljala. Proti določenemu univerzalizmu se je začel utrjevati
novi, nasprotujoči univerzalizem, ki je temeljil na metafizičnem dualizmu.
Tradicionalni hierarhični nazor, v katerem je zvestoba uživala odobravanje
nadnaravnega, in religijsko vrednost, je bil izpodkopan pri svojih temeljih. Na
tem grešnem svetu naj bi bil prostor le za civitas
diaboli, civitas dei, ali božja
država pa naj bi pripadala ločeni ravni in naj bi bila sestavljena iz enotnosti
vseh tistih, ki jih zbegano hrepenenje vleče k nezemeljskem svetu, in ki, kot
kristjani v pričakovanju poslednjega dne, priznavajo za svojega vodjo le
Kristusa. Tudi tam, kjer ta ideja ni ustvarila virusa, za katerega se je
izkazalo, da je defetističen in subverziven, tudi tam, kjer je cesar še vedno
dobil to, »kar je cesarjevega«, je fides ostal
sekulariziran; njegova vrednost in pomen sta bila le še v skupinski
ubogljivosti do oblasti, ki pa je le začasna. Pavlovskem izreku: »Vsa oblast
prihaja od boga«, je bilo usojeno, da ostane neučinkovit in brez pomena.
Tako je bilo, zgodovinsko gledano,
kljub temu, da je krščanstvo zagovarjalo princip duhovnega in nadnaravnega,
temu principu usojeno, da deluje v razkrojeni in celo destruktivni maniri; saj
ni predstavljal nečesa, kar bi lahko spodbujalo vse tisto, kar je postalo
materializirano in fragmentirano v rimskem svetu, temveč je predstavljal nekaj
heterogenega, drugačen tok, ki ga je
privlačilo tisto, kar v Rimu ni bilo več rimskega, kot tudi sile, ki jih je v
obdobju celotnega ciklusa Severni sij*** uspešno obvladoval. Pomagal je
razveljaviti poslednje stike in pospešiti konec velike tradicije. Ne preseneča,
da je Rutilius Claudius Namatianus izenačeval kristjane z judi vsaj do te
mere, da naj bi bili obe skupini sovražni do rimskih oblasti; prve je prav tako
krivil širjenja usodne bolezni (excisae
pestis contagia) izven meja Judeje, ki je bila v jaremu legionarjev,
slednje pa širjenja strupa, ki je spreminjal tako raso kot tudi duha (tunc mutabantur corpora nunc animi).
Ko obravnavamo skrivnostna pričevanja,
ki jih nudijo starodavni simboli, si ne moremo pomagati, da ne bi opazili
vloge, ki jo je v mitu o Jezusu odigral motiv osla. Ne le, da je osel prisoten
ob Jezusovem rojstvu, devica Marija in božji otrok sta v Egipt pobegnila prav na oslu; predvsem pa je Jezus ob svojem zmagoslavnem prihodu v Jeruzalem, jahal
osla. Osel je bil tradicionalen simbol grozljive razuzdane sile. Ta žival je
bila v Egiptu sveta bogu Setu, utelešenju te sile, božanstvu antisolarnega
karakterja, ki je bilo povezano z » otroki nemočnega upora«. V Indiji je osla
jahala boginja Mudevi, ki je predstavljala grozljiv aspekt ženskega božanstva.
V Grčiji je bil osel simbolična žival, ki je na planoti reke Lete vedno znova
pojedel ročno delo Oknusa, povezan pa je
bil tudi s htonsko, grozljivo boginjo Hekato.****
Ta simbol bi lahko tako predstavljal
tajni znak sile, ki je bila povezana s primitivnim krščanstvom, kateri deloma dolguje svoj uspeh; to je bila sila, ki se je pojavila, ter prevzela
aktivno vlogo povsod, kjer je tisto, kar se je skladalo s principom »kozmosa« znotraj tradicionalne strukture, začelo pešati in razpadati. V realnosti
prihod krščanstva ne bi bil mogoč, če ne bi bile možnosti rimskega herojskega
ciklusa že izčrpane; če ne bi bila »rimska rasa« zlomljena tako v svojem duhu,
kot v svojih predstavnikih ( dokaz tega je bil neuspeh prizadevanj Julijana
Imperatorja ); če bi ne bile starodavne tradicije zabrisane; in če ne bi bil, v
kontekstu etničnega kaosa in kozmopolitske dezintegracije, simbol imperija
okužen in skrčen le na golo preživetje v svetu ruševin.
*V primerjavi z zgodovinskim
judaizmom, najdemo v primitivnem krščanstvu mističen karakter, kot ga najdemov
preroštvu, vendar pa brez iniciacijskega karakterja, kar je nasprotno od
trditev F.Schouna ( The Transcendent Unity of Religions, Pariz,1937) na
podlagi sporadičnih elementov, ki jih najdemo predvsem v vzhodnem pravoslavju.
Ne smemo pozabiti, da, če se je krščanstvo razvilo iz starodavne judovske
tradicije, se je pravoverni judaizem razvil na samostojen način skozi Talmud
in Kabalo, ki predstavljata iniciacijsko tradicijo, ki pa je odsotna v
krščanstvu. Tako se je kasneje na Zahodu izven krščanstva razvila resnična ezoterika,
ki se je razvila s pomočjo nekrščanskih tokov kot so judovska Kabala,
hermetizem, ali pa gibanja oddaljenih nordijskih korenin.
**V predkrščanskem Rimu so libri sibillini, ki so uvedle kult
velikih boginj, uvedle tudi supplicatio, obredno
ponižanje pred božanskim idolom, katerega kolena so častilci objemali in poljubljali njegove roke in noge.
***Severni sij, ki so ga starodavni Grki poimenovali Aurora Borealis, kar pomeni "Severni veter", je v antičnem svetu predstavljal mogočno solarno moč. Boginja Aurora je bila sestra solarnega boga Heliosa in lunarne boginje Seline. (op. prev.)
***Severni sij, ki so ga starodavni Grki poimenovali Aurora Borealis, kar pomeni "Severni veter", je v antičnem svetu predstavljal mogočno solarno moč. Boginja Aurora je bila sestra solarnega boga Heliosa in lunarne boginje Seline. (op. prev.)
**** V Rigvedi se za osla pogosto
uporablja beseda rasabha, ki pa
pomeni nemir, hrup in celo pijančevanje. V enem mitu je Apolon ušesa kralja
Midasa, zato ker je bila slednjemu bolj od njegove všeč glasba panov,
spremenil v oslovska ušesa, z drugimi besedami, zato, ker je imel raje
dionizijski, panteistični kult, kot pa hiperborejski kult. Med Hiperborejci so
bili osli živali, ki so jih darovali Apolonu, kot njegovo najljubšo žrtev. Glej
Pindar-Pythian Odes, 10.33-56.
Typhon-Set, ( ki ustreza Pitonu, glavnemu sovražniku Apolona), je potem, ko ga
je Horus porazil, pobegnil v puščavo na oslu (Plutarch, De Iside et Osiride,29-32); Apep, kača, ki predstavlja princip
teme, je velikokrat upodobljena v družbi osla, ali pa jaha osla. Tudi za
Dioniza se je verjelo, da ga je v Tebe prinesel osel, žival, s katero so ga
vedno povezovali. Nekateri od teh elementov so se morali ohraniti v podtalju,
saj so se kasneje znova pojavili na nekaterih srednjeveških festivalih, kjer so
v sprevodu nosili Devico in Božjega otroka, ki ju vodi Jožef, na teh festivalih
pa je bil ravno osel deležen najvišjih časti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar